Output

Talks and Conferences (Selection)

Gehring, U.: Trading maritime Knowledge. The circulation of nautical expertise among seafarers, artists and scientists, 10th Workshop of the Melammu-Project, Domestic Trade and Maritime Trade in the Eastern Mediterranaen and Ancient Near East, Trier University 11-13 December 2019.

Gehring, U.: The Meteorological Sky above the Nautical Chart. Practical Knowledge of Dutch Mariners, Artists and Scientists of the early 17th Century, University of Liverpool I Liverpool John Moores University, Centre for Port and Maritime History, Annual Conference ‚Art and the Sea’, 2019.

Gehring, U.: Land in Sicht. Verfahren der Landkartierung bei küstennaher Fahrt um 1600, Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Centre Allemand d’Histoire de l’Art, Paris 2017.

Gehring, U.: On the Wake of the Hydrographers, Coastal Representations in Dutch Pilot Guides and Paintings in the 1600, 35. IMCoS-Tagung, Universität/Handelskammer, Hamburg 2017.

Ossing, F.: Weather and Geology in Dutch Landscape Painting, ‚Atmospheric Science for Society‘, Manchester 2023.

Publications

Books

De Brasi, D. (forthcoming). Dem Menschen den Menschen erklären. Deskriptivität und Normativität in den christlichen Anthropologien von Laktanz, Gregor von Nyssa und Nemesios von Emesa (Monothéismes et Philosophie), Turnhout: Brepols.

Arnaud, P. (2020). Les routes de la navigation antique. Itinéraires en Méditerranée et en mer Noire, Arles.

Lammer, A. (2018). The Elements of Avicenna’s Physics: Greek Sources and Arabic Innovations. Scientia graeco-arabica 20. Berlin/Boston: Walter de Gruyter doi: 10.1515/9783110546798.

De Brasi, D. (2013). Sparta nei dialoghi platonici: il giudizio di un filosofo su una presunta pólis modello (International Plato Studies 33), Sankt Augustin: Academia Verlag.

Gehring, U. (2002). Bilder aus Licht. Zum Bildbegriff von James Turrell im Kontext der amerikanischen Kunst nach 1945.

Edited Volumes

Arnaud, P and Keay, S. (eds.) (2020). Roman Port Societies: The Evidence of Inscriptions.

De Brasi, D. and Fuchs, M. J. (eds.) (2016). Sophistes. Plato’s Dialogue and Heidegger’s Lectures in Marburg (1924–25), Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

De Brasi, D. and Föllinger S. (eds.) (2015). Anthropologie in Antike und Gegenwart. Biologische und philosophische Entwürfe vom Menschen (Lebenswissenschaften im Dialog 18), Freiburg: Karl Alber Verlag.

Gehring, U. and Weibel, P. (eds.) (2014). Mapping Spaces. Netzwerke des Wissens in der Landschaftsmalerei des 17. Jahrhunderts.

Gehring, U. (ed.) (2014). Die Entdeckung der Ferne. Natur und Wissenschaft in der niederländischen Malerei des 17. Jahrhunderts.

Gehring, U. (ed.) (2010). Die Welt im Bild. Weltentwürfe in Kunst, Literatur und Wissenschaft seit der frühen Neuzeit.

Articles

De Brasi, D. (2022). „What a Cruel Bee! Authority and Legitimacy in Ps.-Theocritus, Idyll 19“, in: Tenue est mendacium. Rethinking Fakes and Authorship in Classical, Late Antique, & Early Christian Works, ed. by K. Lennartz and J. Martinez, Groningen: Barkhuis, 17–28. 

De Brasi, D. (2021). „Platon lecteur de Pindare: une tentative de systématisation“, in: Platon citateur. Un exemple de réappropriation par la philosophie des discours de savoir antérieurs (Kaïnon – Anthropologie de la pensée ancienne 17) sous la dir. de M.L. Desclos, Paris: Libraire Classique Garnier, 237–281.

De Brasi, D. (2021). „…indem wir uns durch Gespräche aufmuntern“ (Plat. leg. 625b6). Platons Nomoi als Beispiel gelungener Dialogizität“, in: Figurengestaltung und Gesprächsinteraktion im antiken Dialog (Palingenesia 126), hrsg. v. G. M. Müller, Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 31–54.

Lammer, A. (2021). Now Is Not the Time: Revisiting Avicenna’s Account of the Now. Oxford Studies in Medieval Philosophy 9, 77-146. doi: 10.1093/oso/9780192844637.003.0003

Arnaud, P. (2020). Les sources du Stadiasme et la typologie des périples anciens”, in E. Castro-Páez et G. Cruz Andreotti (eds.), Geografía y cartografía de la Antigüedad al Renacimiento. Estudios en honor F. Prontera, Alcalà de Henares, 73-102.

De Brasi, D. (2020). „Körper, Körperlichkeit und Materie bei Gregor von Nyssa“, in: Körperlichkeit in der Philosophie der Spätantike (Academia Philosophical Studies 71), hrsg. v. Chr. Horn und D. Taormina, Sankt Augustin: Academia Verlag, 141–163. 

De Brasi, D. (2019). „Karóly Kerényi and the Platonic Dialogue“, Kronos. Philosophical Journal 8, 14–22.  

De Brasi, D. (2019),. „Platon als Biologe? Überlegungen zum epistemologischen Status der Lebenswissenschaften im platonischen Oeuvre“, in: Platon und die Physis (Tübinger Platon-Tage 1), hrsg. v. I. Männlein-Robert, D. Koch und N. Weidtmann, Tübingen: Mohr Siebeck, 1–47.

De Brasi, D. (2019). „Das Tier, der Mensch und Gott in Laktanzens De opificio Dei“, in: Animal Kingdom of Heaven: Anthropozoological Aspects in the Late Antique World (Millennium Studies 80), ed. by I. Schaaf, Berlin/Boston: De Gruyter, 131–145.

De Brasi, D. (2018). „Socrates and Alcibiades as Satiric ‘Heroes’. The Socrates of Persius“, in: Socrates and the Socratic Dialogue, ed. by Chr. Moore and A. Stavru, Leiden: Brill, 727–743.

Lammer, A. (2017). Eternity and Origination in the Works of Sayf al-Dīn al-Āmidī and Athīr al-Dīn al-Abharī: Two Discussions from the Seventh/Thirteenth Century. The Muslim World, 107 (3), 432-481. doi: 10.1111/muwo.12209

De Brasi, D. (2016). „Rhetorik, Medizin und Glauben: die Auffassung des menschlichen Körpers in Laktanzens De Opificio Dei und Gregor von Nyssas περὶ κατασκευῆς ἀνθρώπου“, in: Soma: Körperkonzepte und körperliche Existenz in der antiken Philosophie und Literatur (Archiv für Begriffsgeschichte, Sonderheft 13), hrsg. v. Th. Buchheim, D. Meißner und N. Wachsmann, Hamburg: Meiner, 121–141.

De Brasi, D. (2016). „Die epistemologische Aufwertung der Mechanik in Archimedes’ Schrift Die Methode der mechanischen Theoreme“, in: Angewandte Epistemologie in antiker Philosophie und Wissenschaft (AKAN Einzelschriften 11), hrsg. v. G. Wöhrle und B. Strobel, Trier: WVT, 195–214.

De Brasi, D. (2015). „Der politikos aner als pantos oneirokritikos bei Philon von Alexandria. Prolegomena zu einer Interpretation der Schrift De Josepho“, Elenchos – Rivista di studi sul pensiero antico 36/1, 115–139.

Lammer, A. (2015). Defining Nature: From Aristotle to Philoponus to Avicenna. In A. Alwishah & J. Hayes (Eds.), Aristotle and the Arabic Tradition (pp. 121-142). Cambridge: Cambridge University Press doi: 10.1017/9781316182109.008

De Brasi, D. (2014). „Von Affen und Mädchen: Die ‚Heraklit-Zitate‘ im Hippias Major (288e4-289b7) im Licht der griechischen Literatur und Philosophie“, AKAN – Antike Naturwissenschaft und ihre Rezeption 24, 143–163. 

Arnaud, P. (2014). Chapter 2. Ancient mariners between experience and common sense geography”, in Geus, K. and Thiering, M. (eds.), Features of Common Sense Geography. Implicit Knowledge Structures in Ancient Geographical Texts, Berlin, 39-68.

De Brasi, D. (2012). „‘Uno principe, pertanto, debbe consigliarsi sempre’ (Machiavelli, Il Principe, XXIII) Fürstenspiegel in der jüdisch-hellenistischen politischen Philosophie?“, in: Jüdisch-hellenistische Literatur in ihrem interkulturellen Kontext, hrsg. v. M. Hirschberger, Bern/Frankfurt a. M./New York: Peter Lang, 51–71.


Research Seminars and Student Projects (Selection)


Seminar

The Colour of Snow. An Art History of Winter‹

Winter Term 2021 – 2022

Karin Leonhard (University of Constance, Germany)

Ulrike Gehring (Trier University, Germany)

For many centuries, snow and ice landscapes were perceived primarily as hostile spaces. This changed with the increasing exploration and research of the frozen ‚element‘ in the 17th century. Scientific, literary and pictorial studies describe the fascinating dendrite structure of crystals, investigate the sound of snowfall and trace landscapes that lose their topographical features under the sparkling white but at the same time contrastless blanket of snow. The inter-university seminar will use relevant treatises and artistic positions from the early modern period to the present to explore the question of the extent to which a deeper understanding of snow led to its aesthetic re-evaluation. The artistic conquest of the Alpine world in the pre-Romantic period also contributed to this, followed by variations of the snow motif in the plein air painting of the Impressionists and new interpretations in Symbolism, Expressionism and New Objectivity. The perilous ‚element‘ becomes a sensually perceived one in form and colour, which will be traced in painting, literature and film. The course takes place in cooperation with the programme „Literature – Art – Media“ at the University of Konstanz. The seminar programme will be complemented by contributions from guest speakers. Those interested will have the opportunity to put the knowledge gained during the seminar into practice in an exhibition on the topic. The exhibition project will be realised in summer 2022 in the „generator“ on Campus II of the University of Trier.